Thursday, December 23, 2010

California State University,
Los Angeles


Lecture on Sor Juana Inés de la Cruz
by
David Carrasco
Harvard University,


For more information, visit:
Latin American Film Festival
January 27-March 10, 2011






Sponsored by the Departments of Chicano Studies, English, Latin American Studies, Modern Languages and Literatures, the Universidad de Guadalajara en Los Angeles, and Unión Latina.


Thursdays, 6:00-8:00 p.m.
Place:  Salazar Hall E-184 
Free Admission
Open to the Public

All Films are in Spanish,
With English Subtitles
(unless otherwise noted)





Campus Map
Cal State L.A. Map Website: http://www.calstatela.edu/univ/maps/cslamap.htm
Self-parking (meter) is available in Lot C, at a walking distance from Salazar Hall E-184, where we will host the Latin American Film Festival (see map). Note that University parking is enforced 24 hours a day, seven days a week.


Schedule of Films: 




1.   Vámonos con Pancho Villa
(México, Fernando de Fuentes, 1935),

Date:  January 27, 2011,
Salazar Hall-E184





Introduction:

Roberto Cantú, Cal State L.A.

Tonight: Free T-shirts and Dry Erase Boards,
Courtesy of Sony Pictures Entertainment.




Preview of film


Vámonos con Pancho Villa
de Fernando de Fuentes, México, 1935, 92’

In 1914, Francisco (Pancho) Villa represents to all agricultural workers and peasants in Northern Mexico their hopes for social justice.  A group of farmers decides to join the army of Villa, the “Centaur of the North.”  The military skirmishes and battles soon follow, with some revolutionaries dreaming of a heroic death, others with possessing a piece of land to feed their families.  Then there are others who think only of desertion…among all, there is the growing sentiment of disillusionment, with Pancho Villa emerging as a leader resolved to win at all costs.  Villa thinks that triumph demands that anyone fighting in the revolution must never question self-sacrifice and martyrdom.   Neither a hero or idealized in any other manner, Pancho Villa in this film is a man like any other, capable of acts of courage and cruelty.  When this film premiered in 1935, it was a box-office failure.  The film’s failure also stemmed from the fact that film director Fernando de Fuentes had released the film Allá en el Rancho Grande (“Back in My Days at Rancho Grande”), launching a new film genre in Mexico spotlighting rural Mexico and its cowboys.  Thus, Vámonos con Pancho Villa closes the film cycle that includes Fernando de Fuentes’s film El compadre Mendoza, and corresponds to the era’s critique of one revolutionary faction—Pancho Villa’s, defeated by Alvaro Obregón’s army in 1915.  With his films about the Mexican Revolution,  Fernando de Fuentes asserts that the one ruling party in Mexico founded by Plurarco Elías Calles (1924-1928) was the correct and deserving winner.  Vámonos con Pancho Villa is based on a novel by Mexican writer Rafael F. Muñoz by the same title, published in 1931.    


1914, en el Norte de México, Pancho Villa representa, para los obreros agrícolas y los campesinos sin tierra, la esperanza de una justicia social.  Un grupo de campesinos decide enrolarse en el  el ejército del «Centauro del Norte». Los combates se suceden. Los unos desean una muerte heroica, los otros sueñan con la tierra que desearían poseer por fin. Pero están también los que quisieran desertar… Paulatinamente, la decepción invade los ánimos pero Pancho Villa demuestra ser un jefe dispuesto a ganar. Según él, para poder triunfar, la revolución no tiene que dudar en sacrificar a sus propios hijos. Ni ideal ni héroe, el personaje de Pancho Villa es un hombre como los otros, capaz de actos de coraje, pero también de crueldad. Cuando fue estrenada, la película fue un fracaso en cuanto a público. Fracaso aún más  patente ya que en ese mismo momento, el director acababa de realizar Allá en el Rancho Grande, que lanzaba la moda de las películas de cowboys a la mexicana. Esta mirada desilusionada sobre la Revolución mexicana se acerca a la de Fernando de Fuentes en El compadre Mendoza.


••Guión: Fernando de Fuentes y Xavier Villaurrutia, basado en la novela de
Rafael F. Muñoz
••Producción: Alberto R. Pani, Clasa Films
••Fotografía: Jack Draper
••Montaje: José Noriega
••Sonido: Monoaural, Eduardo Fernández y Rafael Ruiz Esparza
••Música: Silvestre Revueltas
••Reparto: Antonio R. Frausto, Domingo Soler, Manuel Tamés, Ramón Vallarono,
Carlos López, “Chaflán” Raúl de Anda, Rafael F. Muñoz, Alfonso Sánchez
Tello, Paco Martínez, Dolores Camarillo “Fraustita”, Consuelo Segarra, David
Valle González, Max Langler, Miguel M. Delgado, Silvestre Revueltas, Jesús
Melgarejo, Pedro Valenzuela, José del Río, Esperanza Gómez, Gloria Barón




2.   Bolívar soy yo
(Colombia/Francia/México, Jorge Ali Triana, 2001)

Date:  February 3
 Salazar Hall-E184


Introduction:

Aaron Sonnenschein, Cal State L.A.

Tonight:  Free T-shirts, Hats, and Posters,
Courtesy of Sony Pictures Entertainment.



Preview of film




Bolívar soy yo
de Jorge Alí Triana
Colombia/Francia/México, 2000, 90’


As a film, Bolívar soy yo is a an ironic and poignant view of a violent and cruel world, marvelous and strange, Macondo-like, thus as a metaphor for the entire Colombia at the beginning of the second millennium.  Santiago, the lead protagonist in a soap opera that celebrates the life of Simón Bolívar, refuses the scripted death of the hero, namely:  to be executed by a firing squad.  Historically, such death is untrue and incongruent with the hero’s fame.  Noted for its black humor, this film is both a tragicomedy and a homage to Bolívar, archetypal hero of Latin America’s wars of independence; it is also a description of Colombia’s contemporary realities, and of an idealized quest for a hero awaited in a country traced by streets with references to the Liberator’s name and a people that dreams of a long-lasting peace.


Bolívar soy yo es la descripción irónica y mordaz del mundo violento, cruel, maravilloso y extraño, “Macondiano”, metáfora de toda Colombia al principio del segundo milenio.  Santiago, protagonista de una serie televisiva que celebra la vida de Bolívar, no acepta el fin del episodio que obliga a su personaje a morir fusilado.  Lo que es históricamente incongruente.  Esta película, teñida de humor negro, no es sólo una tragicomedia o un homenaje a Bolívar, héroe de las independencias latinoamericanas, sino también una descripción de la realidad colombiana, de la búsqueda idealizada de un héroe para un país que sueña con una paz duradera y cuyas calles rebosan de alusiones al Libertador. 

••Guión: Jorge Alí Triana, Alberto Quiroga, Manuel Arias
••Producción: Jorge Alí Triana, Gustavo Ángel, Andrés Tagliavini
••Fotografía: Rodrigo Lalinde
••Montaje: Erick Morris
••Sonido: Mario Martínez
••Música: Osvaldo Montes
••Reparto: Robinson Díaz, Amparo Grisales, Jairo Camargo, Gustavo Angarita,
Fanny Mickey, María Eugenia Dávila, Carlos Barbosa, Alejandra Borrero



3.   Elpidio Valdés
(Cuba,  Juan Padrón, 1979),

Date:  February 10
Salazar Hall-E184



Introduction:

Enrique Berumen, Cal State L.A.

Preview of film


Elpidio Valdés
de Juan Padrón
Cuba, 1979, 70’

Elpidio Valdés is a character in Cuba’s popular folklore now represented in film images created by the founder of Cuba’s film animation:  Juan Padrón.  Elpidio Valdés  is a mambí, a black insurgent soldier who joins the armed rebellion against Spanish oppression, expressing the desire for national liberation by Cuban peasants who in the 19th century joined black slaves and rural landowners to form the Army of Liberation during Cuba’s Ten Year War.  Not to be seen in anything created by Walt Disney Studios in the United States. 

Elpidio Valdés es un personaje de ficción de dibujos animados cubanos, creado por el padre de la animación cubana, Juan Padrón.  Elpidio Valdés es un mambí, un soldado independentista negro, que lucha por la liberación de su patria de la opresión española y representa a los campesinos cubanos que en el siglo XIX se unieron a los esclavos y a los propietarios rurales para formar el Ejército de la Liberación durante la Guerra de los Diez Años.
 
••Guión: Juan Padrón, Noel Lima
••Producción: Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAICCuba)
(www.cubacine.cult.cu)
••Diseños: Juan Padrón
••Animación: Noel Lima, Javier Delgado
••Montaje: Lucas de la Guardia
••Música: Lucas de la Guardia, Silvio Rodríguez
••Otros: Gisela González (Colorista); Frank González; Ada Cruz; Tony González
(Voces); Orlando Alba; Alejandro Ma (Asistente de animación); Tony
González (Efectos)





4.   La boca del lobo
(Perú, Francisco J. Lombardi, 1988).

Date:  February 17
Salazar Hall-E184





Introduction:
 
Angela Vergara, Cal State L.A.


Preview of film





La boca del lobo
de Francisco J. Lombardi
Perú/España, 1988, 117’

This film is based on historical facts that took place in Perú between 1980 and 1983.  The national army takes control of Chuspi, a small village in the zone of emergence, so declared by the Peruvian government while under the control of “Shining Path” (Sendero Luminoso).   With no strategy, and without the required power, a young idealist and low-echelon soldier by the name of Vitín Luna,  and  a group of brothers in arms  must confront an invisible army clearly superior to their forces.  Through this particular story, the film depicts the massacre of an entire village of Andean farmers in the 1980s.
 

Esta película se inspira en hechos que sucedieron entre 1980 y 1983.  Las fuerzas del orden toman el control de Chuspi, un pequeño pueblo de la zona de emergencia declarada por el gobierno peruano y asolada por Sendero Luminoso.  Sin estrategia ni mando apropiados, Vitín Luna, un joven idealista que se desempeña como subalterno militar, y sus compañeros deben enfrentarse a un ejército invisible que aparece superior a sus fuerzas.  A través de esta historia individual, la película relata la masacre de un poblado de campesinos andinos.

••Guión: Augusto Cabada, Gerardo Herrero, Giovanna Polarollo, Francisco J.
Lombardi
••Productor: Gerardo Herrero, Francisco J. Lombardi, Producciones Inca Films y
Tornasol Films, en colaboración con T.V.E., S.A.
••Fotografía: José Luis López-Linares
••Montaje: Juan San Mateo
••Sonido: Daniel Padilla
••Música: Bernardo Bonezzi
••Reparto: Gustavo Bueno, Toño Vega, José Tejada, Gilberto Torres, Bertha
Pagaza, Antero Sánchez, Aristóteles Picho, Fernando Vásquez y Luis
Saavedra, Lucio Yabar, Walter Florian, Dionisio Tovar, Luis Otoya, Garman
Guevara, Luiz Trielli




5.   Miranda regresa,
el héroe de tres revoluciones
(Venezuela, Luis Alberto Lamata, 2007).

Date:  February 24
Salazar Hall-E184

Please note: this film is in Spanish only,
with no English subtitles



Introduction:

Enrique Ochoa, Cal State L.A.




Preview of film


Miranda regresa,
el héroe de tres revoluciones
de Luis Alberto Lamata
Venezuela, 2007, 140’

A reporter enters surreptitiously Francisco Miranda’s cell in la Carraca prison on July 10, 1816, to interview him.  The purpose is to disseminate Miranda’s anticolonial ideas in a vanguard newspaper published underground in Cadiz, Spain.  Thus begins a retrospective  journey through the life of the Generalissimo, unveiling the many episodes in his life that portray him as a young man, the adult seducer, the Spanish soldier, the teacher, the deserter, the insurgent, the politician, the warrior, the spy, the smuggler, the heretic, the man of conspiracies and precursor, thus portraying Francisco de Miranda in his contradictory magnitude, no doubt the most universal of Venezuelans. 


Un cronista se introduce clandestinamente en la celda de Francisco de Miranda, en la Carraca, el 10 de julio de 1816, para entrevistarlo con el objecto de propagar su pensamiento anticolonista en cierto de vanguardia que se edita furtivamente en Cádiz. Así comienza un viaje retrospectivo por la vida del generalísimo donde la vuelta al pasado, a los momentos más trascendentes de la construcción del joven, del hombre, del seductor, del soldado español, del ilustrador, del desertor, del independentista, del político, del guerrero, del espía, del contrabandista, del hereje, del conspirador y del precursor, nos revelan la magnitud de Francisco de Miranda, quizás por siempre el más universal de los venezolanos.
••Guión: Henry Herrera
••Producción: Lorena Almarza y Marco Mundaraín
••Fotografía: Vitelbo Vásquez
••Montaje: Jonathan Pellicer
••Sonido: Frank Rojas
••Música: Francisco Cabrunas
••Vestuario: Antonio Alfonzo
••Reparto: Jorge Reyes, Marco Polo Castillo, Luis Jerónimo Abreu, Luis Abreu,
César Román, Alberto Alifa, Carlos Mata, Carolina Delgado, Mimí Lazo,
Héctor Palma, José Torres, Yanis Chimaras, Nohely Arteaga, Henry Soto,
Danny Glover, Fabiola Colmenares




6.   Los hermanos Cartagena
(Bolivia, Paolo Agazzi, 1984),

Date:   March 3
Salazar Hall-E184



Introduction:

Beth Felice Baker-Cristales, Cal State L.A.



Los hermanos Cartagena
de Paolo Agazzi
Bolivia, 1984, 102’

The film is broadly inspired by Gaby Vallejo’s first novel, titled Hijo de opa.  It features the history of two half brothers tied by paternal blood and separated by hatred, ethnic resentment, and the thirst for vengeance.  It is a story that portrays in the parallel lives of the Cartagena brothers almost 30 years of Bolivia’s history, from the 1952 revolution to the bloody coups de e’état  of the 1970s and beginning of the 1980s. The violence, the repression, and Bolivia’s class struggles, are some of the features in a film that, due to its unusual emphasis on raw violence, sexuality, and political condemnation, generated a profound emotional response (and even rejection from some sectors of society), when it premiered in Bolivia’s theatres.  Through the journeys of the film’s main characters, Los hermanos Cartagena suggests an allegory of a country in a constant process of change, in some cases radical and often traumatic. The film’s script is the last contribution to Bolivia’s cinema by Oscar Soria, one of its more important and emblematic figures.    

Libremente inspirada en la primera novela Hijo de opa de Gaby Vallejo, es la historia de dos hermanos unidos por los lazos de sangre pero separados por el odio, el resentimiento, la sed de venganza…Un relato que, a través de las vidas paralelas de los Cartagena, recorre casi 30 años de historia boliviana, desde la revolución de 1952 hasta los sangrientos golpes de estado de la década de los 70 y de principios de los 80. La violencia, la represión, la lucha de clase son algunos de los aspectos de una película que por su inusual carga de violencia explícita, de sexo y de denuncia política, causó profunda emoción (y hasta rechazo en algunos sectores de la sociedad), cuando se estrenó en las salas de Bolivia. A través del periplo individual de los personajes principales, Los hermanos Cartagena supone una alegoría sobre un país en constantes procesos de cambio, en muchos casos radicales y hasta traumáticos. El guión cinematográfico de esta película fue el último aporte al cine boliviano de Oscar Soria, una de sus figuras más significativas y emblemáticas.

••Guión: Oscar Soria, Paolo Agazzi, con la colaboración de Gaby Vallejo. Basado
en la novela Hijo de opa de Gaby Vallejo
••Producción: Fernando Aguilar, Paolo Agazzi (Pegaso Producciones s.r.l.)
••Fotografía: César Pérez
••Montaje: Ursula West
••Sonido: Antonio Gonzales
••Música: Sergio Prudencio
••Vestuario: Mela Márquez
••Reparto: Edwin Morales, Juan José Tabeada, Edgar Vargas, Melita del Carpio,
Alberto Cornejo, Sergei Kitaigorod, María Sánchez, María Teresa Sierra, Eddy
Bravo, Emma Junaro





7.   El silencio de Neto
(Guatemala, Luis Alberto Argueta, 1994)

Date:   March 10
Salazar Hall-E184





Introduction:

Samuel Schmidt
Universidad de Guadalajara en Los Angeles



Preview of film


El Silencio de Neto
de Luis Alberto Argueta
Guatemala, 1994, 108’

This film questions the silence, the indifference, and the apathy of a society and various individuals who encompass the national idiosyncrasies of Guatemala in 1954. Neto is the story’s interwoven center, but his mother’s silence is also revealing in relation to her past relations with Uncle Ernesto, or Nidia’s, her silence regarding her love affair with the political activist Rodrigo, or the silence of the children when they discover a machine gun and a dead body in a vacant field while playing.  Argueta selects a family history to give us a historical version of the events that distinguish that period in Guatemala, unveiling the fact that each character in the film is marked by a very personal silence, frequently for the sake of convenience, often for political reasons, and at times for discretion or manipulation.     

Se trata de una crítica al silencio, a la indiferencia, a la no reacción de una población, y de diversos individuos, como parte de la idiosincrasia de la Guatemala de 1954.  Neto es el centro que hila la historia, pero también vemos el silencio de su madre sobre su relación pasada con el tío Ernesto o el de Nidia, sobre sus amoríos con el activista político Rodrigo o el de los niños, cuando encuentran una metralla y un muerto en el campo mientras juegan. Argueta usa una historia familiar para darnos una versión histórica de los sucesos de ese entonces, pero, en realidad, nos muestra que cada personaje guarda su propio silencio, sea por conveniencia, por razones políticas, por discreción o manipulación.


••Guión: Luis Alberto Argueta y Justo Chang
••Producción: Luis Alberto Argueta, abUSADos, La Redada de Postville (www.
abusedthepostvilleraid.com)
••Fotografía: Ramón Suárez
••Montaje: David Tedeschi, Gloria Piñeyro
••Sonido: Antonio Arroyo
••Música: José Gallegos, Maurice Gallegos
••Reparto: Óscar Javier Almengor, Pablo Arenales, Héctor Argueta, Cristina
Arqueta, Edgar Barillas, Willy Bihr, Mildred Chávez, Indira Chinchilla, Miriam
S. De Sosa, Julio Díaz, Otto Fernández, Rudy García Ochoa, Elvira Gaytán,
Guillermo Gaytán, Flavio González, Eduardo-José Guerrero, Frida Henry,
Ingrid Hernández, Rolando Herrera, Gabriela Huertas, Sonia Juárez, Luis
López, Luis Mendizábal, Ricardo Mendizábal, Herbert Meneses, Gabriel
Navasi, Patricia Orantes, Eduardo Ortiz, Sergio Paz, Diego Peralta, Rosemary
Ponce, Zoila Portillo, Xiomara Ramírez, Benjamín Rivas Baratto, Ana Solares,
Germán Talavera, Eva Tamargo, Ana Luisa Yapar







To contact Professor Cantú:  http://www.robertocantucv.blogspot.com/

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